IERAPETRA

IERAPETRA
e-mail Nikosaspradakis007@gmail.com----e-mail-gaspradakis@gmail.com

Δευτέρα 9 Ιανουαρίου 2012

Ερμηνευοντας με πολυ απλοικο τροπο τα προσωπα του δισκου της Φαιστου

Παρατηρώντας το Δίσκο της Φαιστού βλέπουμε ότι ,το πιό σημαντικό πρόσωπο είναι η γυναικεία φιγούρα με το αινιγματικό ύφος και με την ωραία ενδυμασία της. Το φόρεμα φέρει τις παραδοσιακές πτυχές Προφανώς ταυτίζεται με τη μεγάλη θεότητα που λάτρευαν όλοι οι Μινωίτες.Συμβόλιζε στο πρόσωπο της τη δύναμη της φύσης ,για γονιμότητα ,βλάστηση ,και αφθονία αγαθων .Η τυπωμένη σφραγίδα της θεάς είχε εξαιρετική σημασία γιατί πιστοποιούσε τη γνησιότητα ,των εξαγώγιμων προίόντων προς τις χώρες της Μεσογείου ,και ιδιαίτερα προς την Αίγυπτο ,που είχαν τις μεγαλύτερες εξαγωγές βασικών αγαθών .Τα θαλασσινά ναυτικά ταξίδια γινόταν τους καλοκαιρινούς μήνες για την ασφάλεια των προίόντων ,και οι ναυτικοί  χωρίς να χάνουν το προσανατολισμό τους εφταναν στον τελικό τους προορισμό .Η σφραγίδα της θεάς ήταν ένα είδος ετικέτας ,στάμπας,η βούλας όπως λέμε σήμερα , και έδειχνε ,τη προέλευση των αγαθών που προορίζονταν για τα ράφια των καταστημάτων ,Το δεύτερο επίσης σημαντικό πρόσωπο του Δίσκου είναι το πορτρέτο, του ανθρώπου με το διακριτικό σημάδι στο αριστερό μάγουλο , και το φαλακρό κεφάλι .Φαίνεται ότι ήταν ο μεγάλος ιερέας του Ανακτόρου και πολύ πιθανόν ο εμπνευστής και κατασκευαστής του ιερού Δισκου .Επινοήθηκε για να χρησιμοποιείται ως μέσο επικοινωνίας και συνενόησης , με τους άλλους συναλλασόμενους λαούς αφού δεν μιλούσαν την ίδια γλώσσα ,Επομένως η συνενόηση γινόταν ,μέσα από τις αποτυπωμένες εικόνες του Δίσκου .Για τη κατασκευή του χρησιμοποιήθηκαν πολλά υλικά όπως ρουσσόχωμα ,λεπιδoχωμα (για να σφιχτοδεσει η λασπη) ,λιωμενο κερι , νερό , ξύλινο ταψί η κιουπί από βέργες που λύγιζαν ,ξυλίκι για στρώσιμο του πηλού ,45 σφραγίδες , από αχάτη  λίθο .και ίσως και άλλα υλικά που δεν έχουν γίνει γνωστά .Οι κόφτες έκοβαν κατάλληλα το λίθο , και οι τεχνίτες τον σμίλευαν με γλυφίδες -αιχμηρά όργανα- Τον σκάλιζαν και έφτιαχναν ωραία πορτρέτα αλλά και σύνθετες  εσώγλυφες παραστάσεις με τις οποίες τύπωσαν τον περίφημο Δίσκο.Άλλα σημαντικά πρόσωπα του Δίσκου είναι εκείνα που έχουν το πρόσωπο τους ξυρισμένο και έχουν περίεργη κόμμωση  ,έχουν αφησει λοφίο στη κορυφή της κεφαλής. Φαίνεται ότι είναι Αιγύπτιοι Αξιωματούχοι , που είχαν εκπαιδευτεί στο εξαγωγικό και εισαγωγικό εμπόρειο της χώρας τους Η παρουσία τους στο δίσκο φανερώνει τι αγαθά  της χώρας των ήταν διαθέσιμα για ανταλλαγή και τι ζητούσαν από το ιερατείο. Τα πρόσωπα που κινούνται βιαστικά είναι ντόπιοι παραγωγοί που ψάχνουν να βρουν αγαθά που είχαν ζήτηση  όπως δέρματα λάδι ελιές μελι κρασί και ζώα , όπως χοίρους και κότες .Ενα άλλο προσωπο του δίσκου είναι ένας άνθρωπος που παριστάνει τον ερασιτέχνη ψαρά ,και η κίνηση του χεριού δείχνει ότι ζητά από τους ξένους ,να του φέρουν σύνεργα ψαρικής .Τέλος ο μικρός του δίσκου είναι κυνηγός ζώων   και ζητά από τους ξένους εμπόρους είδη κυνηγιού .Τα παραπάνω γράφτηκαν  από τον Νίκο Ασπραδάκη εντελώς ερασιτεχνικά ,χωρίς να έχω σχέση με την Αρχαιολογία .  9- 1 -2012

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου